Studeren moet ook gebeuren! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Charline Claesen - WaarBenJij.nu Studeren moet ook gebeuren! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Charline Claesen - WaarBenJij.nu

Studeren moet ook gebeuren!

Blijf op de hoogte en volg Charline

21 September 2015 | Noorwegen, Oslo

Zoals beloofd in dit berichtje wat meer over het studeren! Via Maastricht kon ik meedoen aan het Erasmus project, dat is een uitwisselings project tussen Europese studenten. Dat betekent dus dat wij, 4 studenten van Maastricht, hier een semester in Noorwegen mogen komen studeren en dat er ook ongeveer 4 studenten van de universiteit in Oslo in Maastricht mogen komen studeren, heel makkelijk :)
In Maastricht hebben de andere studenten, die zijn thuis gebleven, nu keuzevakken, vakken die ze zelf (in bepaalde mate) mogen kiezen. Dat vakkenpakket noemt men een minor. Ik doe dus eigelijk mijn keuzevakken (minor) hier in Oslo en dat maakt dat ik in Februari gewoon terug kan aansluiten in Maastricht. Want einde januari is de minor gedaan, en volgen we in Maastricht weer allemaal samen dezelfde lessen!
In januari ben ik thuis en heb ik geen lessen, omdat de studenten van Maastricht hun minor nog doorloopt. Maar in januari werk ik aan mijn bachelorthesis omdat we de eerste versie begin februari moeten inleveren.
Hier in Oslo volg ik drie verschillende vakken van elk 10 studiepunten.
Als eerste hebben we 'personnel psychology', een vak over de werking van human resource management in bedrijven en bijvoorbeeld personeel selectie en aanwerving. We hebben 1 keer per week een lezing en dan ook 1 keer per week een seminarie, waar we een casus bespreken. We lezen elke week een hoofdstuk, maken met een groepje studenten die casus en maken ook nog een aparte taak over de lezing. Het is wel wat werk, maar is goed te doen! Het onderwerp boeit me wel, maar ik vind de professor een beetje wazig en ongestructureerd te werk gaan.
Het tweede vak is 'torture, terror and rights', een vak over marteling. Dit is een vak uit de criminologie faculteit, omdat ik wel eens een ander soort les wilde volgen! We hebben hier maar 1 keer per week lezing van maar moeten elke week wel een behoorlijk aantal pagina's verslinden. Dit vind ik wel een moeilijker vak omdat ik het vakjargon totaal niet gewend ben en het een hele andere manier van studeren is.
Over het algemeen heb ik de indruk dat de studielast hier een heel stuk lager is dan in maastricht. Maar misschien moet ik nog wachten met die uitspraak, heb natuurlijk nog geen examens gehad :) Over het algemeen gaat het goed tot nu toe, alleen mis ik soms wel de structuur en duidelijk die Maastricht biedt :)
Over beide vakken maken we van begin tot midden november een 'take-home-exam'. Voor personnel psychology houdt dit in dat we thuis vragen moeten antwoorden en voor torture houdt dit in dat we een essay moeten schrijven. Voor dat tweede ben ik wel wat zenuwachtig.
Mijn derde vak is een 60-uur-introductiecursus Noors. Twee keer per week hebben we 2,5uur noors! Ikzelf vind het heel leuk om te leren, maar 2,5 uur is wel heel erg lang! Op het einde van de cursus moeten we een 8minuut-durende presentatie geven IN HET NOORS en een schriftelijk examen maken, ik ben beniewd!
Voor de eerste twee vakken krijg ik van Maastricht elk 10 studiepunten maar van de Noorse les krijg ik van Maastricht geen studiepunten. Huh, maar dan heb je maar 20 studiepunten in het eerste halfjaar, dat moeten er normaal toch 30 zijn? Ja dat klopt, maar in januari kom ik terug naar huis en schrijf ik mijn bachelorthesis waarvoor ik ook nog eens 10 studiepunten krijg. Dit maakt dat ik van september tot januari fijn mijn 30 punten heb verzameld en mooi op schema zit!
Hopelijk helpt dit om dit hele gedoe iets duidelijker te maken!
Tot snel!
xoxo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charline

Hallo! Ik ben Charline Claesen uit België. Studeren doe ik normaal in Maastricht, maar voor het komende halfjaar studeer ik in Oslo. Al mijn avonturen en flaters kan je op dit stukje vinden! Zo kunnen jullie ook voor een stukje meegenieten :) Groetjes!

Actief sinds 12 Aug. 2015
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 12682

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2015 - 20 December 2015

Erasmus in Oslo

Landen bezocht: