Tromsø - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Charline Claesen - WaarBenJij.nu Tromsø - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Charline Claesen - WaarBenJij.nu

Tromsø

Blijf op de hoogte en volg Charline

10 December 2015 | Noorwegen, Tromsø

Hoi! Alweer een hele tijd geleden dat ik nog iets geschreven heb, mijn excuses! In de tussentijd hebben we Tromsø en Stockholm bezocht. In dit reisverslag zal ik eerst iets meer vertellen over Tromsø:
Deze vrijdagochtend heel vroeg vertrok onze twee uur durende vlucht naar Tromsø, de meest noordelijke stad van Noorwegen die zich 2000 km noordelijker dan Oslo bevindt en die tevens in de noord cirkel ligt, voor mij al reden genoeg om te gaan! Wist je trouwens dat Tromsø de meest noordelijke universiteit ter wereld heeft? Straf, al zeg ik het zelf. Rond de middag kwamen we aan in de stad en checkten we in ons hostel, waar we een fijn appartementje hadden!
Namiddag keken we wat rond in de stad en bezochten we de artic cathedral, een kathedraal (heel klein) in de vorm van een ijsschots, wel een mooi gebouw! S ‘avonds maakten we samen avondeten en gingen we vroeg slapen.
Zaterdagochtend was het dan eindelijk zover, we gingen husky sleeën! Hier had ik al drie maanden naar uit gekeken! We werden opgepikt in de stad en 30 minuten later kwamen we aan bij de husky-man zijn thuis, in het midden van de natuur, waar 75 luidkeels schreeuwende husky's ons aan het opwachten waren. Ook kregen we hier dikkere jassen en thermische laarzen, die ongelooflijk ongemakkelijk zitten maar oh zo welkom zijn in de sneeuw! Ongeveer een dik uur lader reden we door naar onze vertreklocatie, waar ons werd uitgelegd hoe we moesten sleeën en hoe we de husky's aan de slee moesten vastmaken. Erg leuk om dit zelf te mogen doen, maar ook heel moeilijk, die honden zijn echt gek in hun hoofd en zijn zo enthousiast dat ze mogen gaan rijden, dat ze amper vast te houden zijn, laat staan vast te maken :) Na dit karwei vertrok ons tripje, ik deelde samen met Bieke en we kregen 5 honden toegewezen, hupasakee! Wat een avontuur, de adembenemende vergezichten op de natuur, je slee onder controle proberen te houden, de dikke pakken sneeuw en dan die overenthousiaste honden! Als jullie ooit de kans krijgen dit te doen, doe het dan zeker! Al zijn centjes meer dan waard! Moe maar voldoen keerden we terug naar het hostel, waar we direct een dutje deden :) S 'avonds gingen we iets drinken in de stad, in de enige bar die geopend is in de winter, veel keuze hebben de mensen daar niet!
Zondag besloten we wat te gaan wandelen in de omgeving, omdat daar wat meer sneeuw lag dan in de stad maakten we een sneeuwman genaamd 'Gunter'! Nog eens leuk, voelde me net weer een klein kindje :) Namiddag bezochten we het museum 'Polaria', niet echt de moeite, beetje jammer.
De nationale sport van Noorwegen is langlaufen en we konden nu het land toch niet verlaten zonder dat we dat ook eens geprobeerd te hebben :) Dus maandagvoormiddag stond dit op het programma! Ieder had zijn eigen techniek, de ene al wat efficiënter dan de andere :) Ik kan er echt niet aan uit hoe al die mensen hier daar zo vlot in zijn! Wel heel leuk! Eens iets anders dan gewoon skiën :) In de zomer en herfst zie je de Noren ook oefenen met een soort schoenen op lange latten met wieltjes, ik wist eerst niet wat het was maar dat is dus 'zomer-langlaufen' , een mens moet iets doen om in vorm te blijven zeker? :) In de late namiddag hadden we twee auto's gehuurd om op het noorderlicht te gaan jagen. Als het donker en niet bewolkt is, kan je vanaf oktober tot maart het noorderlicht zien in Tromsø . Jammer genoeg hadden we tijdens ons hele tripje alleen maar bewolking dus besloten we wat verder te rijden in de hoop daar wat opklaringen te vinden :) Na ongeveer 2,5u rijden dachten we het op te geven, we stapten uit op het einde van een landweggetje en begonnen wat te wandelen tot we opeens wit licht in de lucht zagen. Het licht werd helderder en begon meer en meer te bewegen, toen beseften we dat dit echt het noorderlicht was! Wat een geluk, net een open, onbewolkt plekje gevonden en daar was het! Wat een prachtig zicht! Moe maar voldaan reden we terug richting Tromsø :)
Dinsdag was onze laatste dag en stond er nog een autoritje op de planning om de omgeving wat te verkennen. Onderweg zagen we elanden achter een boerderij, we vroegen de boer vriendelijk of we zijn erf op mochten en de goede ziel zei ja! Wij als enthousiaste kleine kinderen naar die beesten, die trouwens opvallend schuchter zijn! Aaien is onmogelijk :( Wel heel mooi om te zien, met hun lange geweien! Hierna reden we verder, toen we aan de kant van de weg wat mensen zagen staan, nieuwsgierig als we waren dan ook maar gestopt :) En we werden beloond! Een paar walvissen en orka's gezien in de fjord! Hierna reden we verder naar het laatste eiland tegen de kust, Sommarøy met zijn prachtige fjorden en vergezichten, heel mooi! S ‘avonds vertrok ons vliegtuig helaas al terug naar Oslo :(
Tromsø, een echte aanrader als je eens wilt meemaken hoe het eraan toe gaat zo ver in het Noorden! Een echte uitdaging, omdat de zon er tussen begin december en midden januari niet meer boven komt. We hadden tussen 10:00 en 13:00 nog wel wat schemering, en het was elke dag een race tegen de klok die uren zo nuttig mogelijk te besteden maar het was het zeker waard! Een echte ervaring!